Min resa till Schweiz av Ida

Jag ska berätta om skidresan till Schweiz, som jag åkte på två veckor innan sportlovet med min familj, det är en resa jag sent ska glömma!

Det började med att vi åkte till flygplatsen tidigt på morgonen och direkt hamnade i en jätte- lång incheckningskö, men efter den trevliga upplevelsen och en liten joggingtur till gaten satt vi tillslut på planet. När vi kom fram åt vi på ett Schweiziskt McDonald’s och sen gick vi ner med allt vårt bagage till tågstationen om satt ihop med flygplatsen. Det var ett ganska roligt tåg, det var skidställ vid varje dörr och alla platser var i kupéer som påminde om Hogwarts expressen. Men jag kunde fortfarande inte vänja mig vid att det inte var någon snö på marken, jag visste att det inte skulle vara någon snö på vägarna, Schweiz ligger ju närmare ekvatorn än Sverige, men det kändes ändå lite osäkert, tänk om det inte fanns någon snö alls?

Men jag behövde inte oroa mig, redan efter att vi åkt en timme såg man snö på marken och när vi några timmar senare kom fram till hotellet var det snö upp till midjan där det inte var plogat. Hotellrummet var fint, sängarna var stora och det var ett sådant där luddigt och varmt golv som är som en matta. Vi skulle stiga upp tidigt för att hyra skidor så vi lade oss snabbt och jag somnade direkt.

På morgonen gick vi upp kl. 6 och stod utanför skidshopen kl. 7 för att hyra skidor till Karin och mig. Vi åkte upp med liften och jag kommer ihåg hur glad jag var att äntligen få åka skidor igen! Resten av förmiddagarna var alla ungefär likadana, vi gick upp tidigt, åt frukost, åkte skidor, åt lunch, åkte mer skidor och sen åkte vi hem till hotellet igen. Men kvällarna var inte så lika varandra, vi åt på olika restauranger varje dag förutom en då vi köpte hem choklad och en massa frukt och gjorde chokladfondue, det var super gott!

Mina starkaste minnen från den här resan var när jag och Karin satt och åt, och såg en tant som såg precis ut som Carl Jan, han som provar viner i TV, och att Karin samlade på mjölkpaketen som man får gratis till kaffet, och när vi åkte upp till toppen av det högsta berget, Mont-Fort och det blev jätte mycket dimma.

Resan blev mycket bättre än jag hade förväntat mig, jag blev kanske lite besviken när jag såg hotellet, en stor rund och hög klump, men rummet var jätte fint så det gjorde inget. Den här resan är en av dem roligaste jag har vart på och jag skulle gärna åka tillbaka dit igen någon gång!

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.

1 Response to Min resa till Schweiz av Ida

1. Elvira Lundin says:

Hihi, Hogwarts expressen^^ Du skriver jättebra Ida, och åh, nu vill jag åka skidor! 😀