Recension Australia av Klara

Orginaltitel: Australia
Regissör: Baz Luhrmann
Åldersgräns: från 15 år
Produktionsår: 2008
Längd: 2h 46min
Skådespelare: Nicole Kidman, Hugh Jackman m.fl.

 Den här filmen fick mig verkligen att fundera, hur det var under andra världskriget, det där hemska kriget som skadade så många, både fysiskt och psykiskt.

 Aristokraten Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) reser från England till gården i Australien för att få sin man att sälja ranchen och sedan komma hem. Men det som var tänkt att endast vara ett kort besök visar sig bli mycket mer när hon får veta att hennes make blivit mördad. Hon finner sig då i ett främmande land, på en förfallen gård med en stor hjord slaktdjur som, för att rädda gården, behöver drivas ner till hamnen för att säljas som mat till den australiensiska armén, innan konkurrenten King Carney hinner få dit sina djur. Till hjälp får hon boskapsdrivaren Drover (Hugh Jackman). Tillsammans ger de sig ut på en resa fylld av äventyr, faror och romantik.

Australia är ett drama från regissören Baz Luhrmann som även gjort filmerna Romeo + Julia och Moulin Rouge. Alla de tre filmerna är ganska lika varandra; de är spännande, romantiska, sorgliga och framförallt gripande. Australia är i det stora hela en väldigt bra film. En nackdel är dock längden. Jag orkade inte riktigt koncentrera mig på filmen i 2 timmar och 45 minuter.

 Det här är en sådan film som du inte glömmer i första taget. Jag tänkte mycket på andra världskriget när jag satt där i soffan och eftertexterna rullade i bakgrunden. För om det inte vore krig så skulle de hemska saker som händer för karaktärerna aldrig hända. Allt kretsar kring kriget, på ett eller annat sätt. Det är en av anledningarna till varför jag tycker att man inte ska vara för ung när man ser den här filmen, den är nog lite för ”tung” för många. Den har 15 års gräns av en anledning. Men det är en klart sevärd film, en riktigt bra sådan.

This entry was posted in Recensioner och boktips and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to Recension Australia av Klara

  1. Carin says:

    bra recension klara! < 3

  2. Louise Bonnevier says:

    Fint Klara!:) Den boken ska jag allt läsa!:D

  3. Elvira Lundin says:

    Bra recension Klara, nu blev man sugen på att se den:)

Leave a comment