Grekland år 2008 av Sebastian

Någon vecka efter skolavslutningen åkte jag och min familj till den grekiska ön Skiathos. Vi hade varit i Grekland många gånger tidigare och visste att det var fint där. Och det var inte sämre på den här ön.

Flygresan dit gick snabbt och bra.  Vi hade åkt från ett somrigt och varmt Sverige och kom fram till ett ännu varmare och fuktigare Grekland. När vi kom in i den lila flygplatsen fick vi vänta jätte länge på att våra väskor skulle komma åkande på rullbandet.

Alla som var med på planet fick ta bussar som skulle köra ut oss till våra hotell. Bussen som vi åkte med stannade nedanför en lång backe och vi förstod att det bara var att börja gå. Backen var inte jätte lång men den var ganska brant. Som tur var kom våra väskor med en anan bil så vi behövde inte bära upp dom för backen. Hotellet var väldigt fint och vi hade bra utsikt över havet. Det fanns en pool på hotellet som vi alltid badade i när vi kom hem från stranden. Första natten kunde man knappt somna för det var så högt ljud från alla insekter utanför. Men jag vande mig efter ett tag.

När vi skulle till stränder som låg längre bort fick vi ta bussen. Jag tycker att det var lättare att veta vart man skulle kliva av och vilka hållplatser som var vilka eftersom hållplatserna var numrerade istället för att ha namn. Vi åkte också på båt utflykter till andra öar. När man badade kändes det som att simma i fruktsoda eftersom vattnet var turkost. På en av öarna vi besökte fanns det en strand med bara vita stenar. Man fick inte plocka någon sten för att dom inte skulle ta slut. Men jag tog en ändå.

Jag kommer aldrig att glömma när vi så vilda delfiner. Det var när vi åkte på vår första båt utflykt. Vi hade hört att det fanns delfiner i det område där vi skulle åka förbi och dem hade rätt. Det var fyra eller fem delfiner som kom simmande längst den ena sidan av båten.  Dem hade med fisk på båten som dem kastade ut till delfinerna. Alla på båten tog fram kameror och det var som att delfinerna ville bli fotade för dem hoppade upp i luften flera gånger.

Den första veckan gick ganska fort. Dom dagar vi inte var på stränder och bada åkte vi på utflykter. När vi kom hem från stränderna badade vi alltid i poolen som fanns på hotellet. Det kändes som att andra veckan gick långsammare än den första. Vi var mer på stränder som låg närmre hotellet Och en dag var vi bara och badade i poolen. Jag tror att vi var lite trötta på att bada och tyckte det var skönt att bara vara på hotellet en dag.

Våra två veckor i Grekland var verkligen roliga. Vi gjorde många roliga saker varje dag. Jag kommer att minnas resan väldigt länge.

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Grekland år 2008 av Sebastian

1. Anna says:

Skiathos, den har jag aldrig hört talas om! Nu blir man sugen på att åka utomlands!

2. Elvira Lundin says:

Bra text, särskilt skildringen av vattnet! 😀