Australienresan av Markus

Vår resa blev sann två veckor innan sportlovet. Det var en fin vinterdag i februari 2007. Solen sken och det var klar himmel. Vi åkte till Australien och tog en närmare titt på deras kultur.

Det gick bra att flyga dit men det tog väldigt lång tid. Vi kom från ett kyligt Sverige och vi fyra jag, mamma, pappa och storasyster Maria var beredda på att det skulle vara varmt för vi hade varit i grannlandet Nya Zeeland. Vi landade på flygplatsen klockan 17:00 och det var 31 grader varmt. Vi fick stå och vänta i evigheter i den heta värmen på en taxi. Men efter ungefär 1 timmar kom en ledig taxi.

Taxichauffören körde oss direkt till deras huvudstad Canberra och det tog en halvtimme. När vi kom fram till hotellet så behövde vi checka in. Det tog ganska lång tid att checka in eftersom vi behövde skriva på en massa lappar. När vi äntligen kom in på rummet så var klockan 24:00 Australiensk tid så det var dag att sova.

På första dagen så gick vi för att se på ett zoo. Jag tyckte det var väldigt kul att gå på zoo. Eftersom jag inte hade sett många av dom djuren i verkligheten som fanns där. Vi såg till exempel kängurur, koala björnar, ormar och olika sorters fåglar. Det fanns också ett fjärilshus som man kunde gå in i. I fjärilshuset var det jättemånga fjärilar säker flera hundra det var kul att vara där inne för att ibland satte fjärilarna sig på en. När vi kom ut så märkte vi att det regnade. Vi märkte inte det på zooet för att det var under tak.

Den andra dagens utflykt var att vi gick ut för att utforska staden Vår första stoppunkt var det berömda operahuset i Sydney. Men vi gick inte på någon teater eftersom vi inte hade planerat det. Vi köpte några souvenirer på opera huset sedan gick vi till det höga tornet. ”Black Mouintan Tower” det var jätte kul att åka upp i tornet för man kunde då se över hela staden.

Resten av veckan stannade vi på hotellet och gjorde då inga speciella utflykter. På lördagen var det dags att åka hem.

Australien resan var jätte rolig resa som jag verkligen kommer att minnas hela livet ut. Veckans höjdpunkt var nog när vi gick på zoo, det var så kul att se kängurus, ormar, insekter och koalabjörnar.

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Australienresan av Markus

1. Sebastian Nelson says:

Mycket bra text. Rolig att läsa.

2. Elvira Lundin says:

Bra text=) Wow, jag vill också åka dit…