Resan till Thailand av Clara

En dag i december för 2 år sedan åkte jag och min familj till Thailand för allra första gången. Vi åkte dit på en härlig semester i två veckor!

Det tog väldigt lång tid att flyga dit men det gick bra.

På flygplatsen i Bangkok blev vi hämtade med en buss som skulle köra oss till vårat hotell. Vi skulle bo två dagar på ett stort hotell i Bangkok, hotellet var ganska lyxigt och hade en stor pool på taket. Vi gick och handlade på små marknader och i stora shoppingcenter. Sen efter två dagar, när vi hade vant oss vid tidsomställningen så åkte vi vidare till vårat andra hotell i Hua Hin där vi hade en egen bungalow.

Jag tyckte att det var kul att bo i ett eget litet hus, och det var en spännande utomlandskänsla att höra syrsor på kvällarna. Det var så varmt att man inte kunde låta bli att bada nästan hela tiden. Men det kändes lite mysko när man var inne i staden och såg hur fattiga vissa var, dom som satt på gatan och tiggde var väldigt smutsiga..

Men höjdpunkten på resan måste ha varit när vi red på elefanter. Man fick sitta i en liten soffa på elefantens rygg och gubben som styrde elefanten satt på elefantens huvud. Efter en stund fick jag prova att sitta på elefantens huvud, det var kul fast lite läskigt! Plötsligt när vi red ville inte elefanten gå och då var dom som arbetade där tvungna att kolla vad som var fel.. Det visade sig att det var en stor orm i närheten, vi såg spår efter ormen. Spåren var nästan en decimeter breda! En annan upplevelse som nästan var lika häftig som elefantridningen var när vi var på en apö.  Där var det fullt med vilda apor som snodde saker av människorna, men som tur var tog dom inget av mig! Men en apa började rota i min pappas ryggsäck och var nästan på väg att ta hans kikare men som tur var han vi dra bort ryggsäcken och skrämma bort apan. Där tog jag många fantastiska foton.

Men allra mest var vi på stranden och solade och badade, det var verkligen härligt att bada när det var så varmt!  Vi stannade några dagar till efter besöket på apön innan vi begav oss hem.

Thailand var jättehärligt och faktiskt ett av de finaste ställen jag har varit på!

Jag har många minnen från Thailandresan som jag aldrig kommer att glömma!

Av: Clara Benedictsson

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.