New Moon recension av Ida

Originaltitel: New Moon

Regissör: Chris Weitz

Längd: 2h 11min

Åldersgräns: från 11 år

Produktionsår: 2009

Skådespelare: Kristen Stewart, Taylor Lautner, Robert Pattinson, Ashley Greene m.fl.

Bella Swan ska fira sin artonårsdag hemma hos sin pojkvän, vampyren Edward Cullen. Men allt går dock inte som planerat. Bella skär sig i fingret och Jasper, Edwards bror, kan inte hindra sig själv från att kasta sig mot henne. Bella klarar sig men Edward inser att Bella är i fara så länge som han och hans familj är nära henne. Edward lämnar Bella och hon blir förkrossad. Men Bella upptäcker att när hon hamnar i fara så kan hon se Edward igen. Hon åker till Jacob Black för att få honom att laga två motorcyklar så att hon ska kunna se Edward igen. Och då upptäcker hon att hon faktiskt gillar att spendera tid med Jacob. Bella har precis börjat bli sig själv igen när Alice knackar på dörren.

New Moon är en av många vampyrfilmer som kommit på senaste tiden och det gör det lite svårt att vara helt opartisk när det gäller en recension, men jag ska göra mitt bästa.

New Moon är en film som väldigt många har väntat på väldigt länge. Men samtidigt har den inte haft så stora förväntningar på sig. Personligen var jag livrädd för att den skulle vara ett totalt misslyckande. Men jag tvivlar starkt på att det hade spelat så stor roll för alla tusentals hardcore twilight fans om specialeffekterna hade varit dåliga; bara de viktigaste skådespelarna var samma och att storyn var ungefär som i boken. Men enligt mig det är inte det som spelar roll i filmer, själv tycker jag att det är näst intill omöjligt att se på en film med dåliga specialeffekter. Jag sitter bara och stör mig på hur fejkat något ser ut.

Men New Moon var verkligen inte en sådan film, jag blev förvånad över hur bra och (i brist på ett bättre ord) full den var, den kändes mycket längre och intressantare än twilight. Twilight är en sån film som bara folk som läst boken gillar men jag tror verkligen inte att det är så med New Moon, det känns som att den har mer av en story. Så därför är detta en film som jag råder dig att se!

5/5

This entry was posted in Recensioner och boktips and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to New Moon recension av Ida