Min resa till Thailand av Alexander

Den 27 december 2006 reste min familj med flygplan till Thailand där vi landade på en flygplats som låg på mitten av ett gigantiskt fält. Vi landade i Bangkok där vi hyrde en mindre jeep som vi skulle använda under hela resan. Sedan åkte vi till världens finaste Hotel Southern Lantan Resort. När vi kom ditt var klockan middagstid. Vi blev hjärtligt välkomna av chefen eftersom vi hade varit där tre eller fyra gånger tidigare. Vi checkade in på vårt vanliga rum längst ut på stranden där ifrån kan man se solnedgången. Vi satte oss i restaurangen som låg perfekt. Till middag tog jag äggnudlar med grönsaker, det var jätte gott.

I Sverige var det 5 minusgrader och snöslask. Maten hemma… Det är liksom inte samma sak. Den thailenska maten är så kryddig och stark medan den svenska är mjuk och inte lika kryddig.

Morgonen därpå skulle vi ut och snorkla på koh haj. Där skulle pappa dyka och jag, mamma och Gustav skulle snorkla. Det fanns jätte mycket fina fiskar. Jag såg en muräna – den såg ganska elak ut. Sen var det lunch. Vi fick wokade nudlar med grönsaker och wokat kött. Sedan åkte vi vidare till en annan ö. Där skulle vi simma igenom en jättestor grotta. Det var jätte kul, för att det var jättemånga japaner som höll i varandra och tog kort i vattnet och när det var kolsvart, de fick inga bra bilder. Och några av dem tappade sina kameror i vattnet. På andra sidan fanns en jättefin strand. Sedan skulle vi hem till hotellet, när vi kom dit var det dags för middag. Jag åt sandwich med ost på, sen skulle jag gå och sova klockan 20:00.

Dagen efter gick jag upp för att äta frukost på buffén. Jag tog flingor med mjölk och socker. Sen badade jag i poolen med Gabriel, Jacob och Gustav. Senare under dagen, vid lunch, åt jag och Gabriel gul currysoppa. Det var jätte starkt. Jag kommer ihåg att vi satte oss på en stock. Sen skulle vi gå in till staden och shoppa. jag fick ett hajtandshalsband och en surfbräda. Det fick Gabriel, Gustav och Jacob också. När vi kom tillbaka till hotellet var det dags för middag. Vi gick till en restaurang som låg precis vid strandkanten. Det var en riktig thailändsk restaurang. Jag tog en sandwich med ost på. När alla hade ätit upp gick vi längs stranden och såg solnedgången. När vi kom till hotellet gick vi och la oss.

Dagen därpå var det nyårsafton. Vi gick upp och åt frukost. Jag tog mackor med smör och marmelad, vi såg hur alla arbetare höll på med dekorationerna. Sen tog vi våra surfingbrädor och började surfa. Det gick jättebra för mig och Gabriel, men för Gustav och Jacob gick det dåligt. De trodde att man skulle stå på den och de ramlade av brädorna med huvudet först. Det såg kul ut. Jag lyckades surfa på vågorna. Sen skulle vi äta jag tog en sandwich med ost och fick en gratis extradricka av den snälla killen i baren. Efter lunch skulle vi köpa lite roliga saker till kvällens nyårsparty. Vi fick masker och sådan där spray som skjuter en stråle med något geggigt mojs. Jag och Gabriel gick tillbaka till stranden på eftermiddagen. Vi hittade en jättetrevlig thailändare som också surfade på sådanna brädor som vi surfade på. Så Gabriel och jag sa att vi skulle gå och hämta vår surfbrädor, sen när vi kom tillbaka så var han redan i vattnet och sade att vi skulle komma och surfa med honom. Det var superkul. Sen kom hans mamma och pappa och sade att det var dags att äta lunch. Vi skulle också äta så vi frågade om han kunde äta med oss och det fick han. Vi åt på restaurangen som låg precis bredvid hotellet. Jag åt wokade äggnudlar med grönsaker, det var jättegott. Gabriel åt ungefär samma som jag förutom att han hade kyckling med maten. Jag hatar att äta kyckling och fisk. Efter lunch så var det dags att byta om till fina kläder, sen så var det dags att börja fira nyår. Alla barn på hotellet sprang runt och sprejade på varandra med den där sprejen och de vuxna satt när och tittade på när några thailändare höll på med att trixa med elden. På festen hade de bål för både barn och vuxna och de hade fantastisk mat. De vuxna fick fiskbuffé där hade de (med) barraquda det är en mycket farlig fisk som har ett mycket giftigt tagg i stjärten och så har den sylvassa tänder. Sen så hade de bläckfisk, red snaper och många fler fiskar, medans barnen fick toast och till efterrätt en gigantisk tårta. Efter var det nedräkning och klockan 01:00 var det dags att sova.

Dagen efter var det dags att åka, fast inte hem till Sverige utan till Bangkok. Där vi kulle bo i tre dagar på ett femstjärnigt hotell. De hade nog världens bästa soppa som jag åt varje dag. När vi kom till hotellet så var klockan ganska mycket men vi hann ändå med ett bad i poolen.

Dagen därpå så åt vi en jätte god frukost, det var croissant med muffins, marmelad och äppeljuice. Sen var det dags att åka till flygplatsen där vi träffade Gabriel och hans familj och hans kusiner. Sen gick vi ombord och jag satt med Gabriel och hans kusiner. Vi satt och tittade på film och spelade game boy.

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.

4 Responses to Min resa till Thailand av Alexander

1. joakim says:

Tummen upp bror 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

2. Ida says:

Bra text, det verkar najs i thailand 😉

3. rami says:

Kul med Thiland jag skulle också vilja åka dit.

4. Emelie says:

Jätte bra, men du behöver faktist inte skriva om vad du åt till frukost…det är inte så intressant…