Min fiskeresa till Jämtland av Erik

Det var bestämt att jag och pappa skulle åka till Härjedalen och fiska för ett år sedan. Allt började på vårt sommarställe i Jämtland, i Bräcke kommun i en av Sveriges minst bebodda kommuner

Jag och pappa åkte en långtråkig resa söderut till Härjedalen för att träffa en av pappas kollegas bror för att fiska i Ljusnan resans fiske började trögt. Men senare fick pappa en liten Harr och en Sik. Fisket i Ljusnan slutade med att det blev för blåsigt.

Efter fisket lite senare på dagen åkte jag och pappa till en jaktstuga ute i skogen. Det speciella med stugan var att det inte fanns någon ström där. Ännu senare på kvällen när myggen kom så åkte jag och pappa till en liten å närheten där vi förhoppningsvis skulle få Öring. Vi fiskade i den ån i någon timme men någon Öring fick vi inte det vi fick var en Abborre och några små Mörtar. Efter fisket åkte vi tillbaka till stugan och kröp till kojs.

Nästa dag åkte vi till en å som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Där flugfiskade och metade vi. Det ända vi fick var en Öring som pappa fick på ett femmetersmetspö med mask. Den åt vi till lunch.

Dagen därpå åkte vi till en sjö utan namn mitt i skogen. Jag kastmetatade med mask. Och pappa gick runt sjön och kastade med små spinnare. Efter ungefär fem minuter så vevade jag in mitt bete så högg en ungefär 0,5 kg stor öring precis vid land. Jag lyfte upp öringen och ropade på pappa att jag hade fått en Öring. Det var den största Öring jag någonsin fått och det var så härligt att få den och det var det bästa med resan. Vi åkte hem med öringen och rensa den sedan därpå så åt vi den. Nästa dag åkte vi till samma å som jag inte minns namnet på längre nedströms där fick jag en mindre Öring som vi kokade till lunch.

Det var allt tack och hej Erik.

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.

1 Response to Min fiskeresa till Jämtland av Erik

1. Mattias Ullberg says:

🙂 😦 det här var bra text tror jag har varit där