En underbar resa i Karibiens övärld av Klara

En helt vanlig sportlovs dag, eller nja, en ganska ovanlig sportlovs dag. Vi skulle äntligen åka på vår efterlängtade, 11 dagars, Karibien-kryssning! Det var jag mamma och pappa som skulle åka. Mina storasyskon Joakim och Sofia fick inte följa med, eftersom det var en lyxkryssning och det var väldigt dyrt. Och lyxig var den minsann!

Flygresan till Fort Lauderdale vid Floridas sydkust, som båten skulle avgå ifrån, var lång men den gick väldigt bra. När vi kom fram till flygplatsen så stod det en minibuss från hotellet som vi skulle sova på över natten och väntade på oss. Det som slog mig när vi åkte genom stan var hur olika Sverige och U.S.A. är. Hur vackert Sverige är. För i Fort Lauderdale var det vägar, hus, bilar och avgaser överallt.

Vi sov en natt på hotellet och nästa morgon åt vi frukost och sen körde de ner oss till hamnen där båten väntade. Eller, ja, det var ju ingen båt det var ett fartyg. Jag tyckte att den var enorm! Men det var ändå ett av de minsta kryssningsfartygen. Så fort vi kom ut till havs var allt helt annorlunda. Det var så vackert! Soligt och varmt, turkost vatten, delfiner som hoppar, allt var precis som man tänker sig Karibien. Det var jättehärligt på båten med massor av aktiviteter, affärer, restauranger, poler… Ja, allt man kan tänka sig. Vi besökte också en ö varje dag i sju dagar, och det var fantastiskt! Vi åkte på rundturer, handlade i de små söta affärerna, solade och badade och mycket mer.

Den sista dagen besökte båten ön Cayo Levantado, som var en riktig paradis ö! Men det var inte det första vi gjorde den dagen. Innan vi gick av på Cayo Levantado var vi på en valskådning, och det kommer jag aldrig att glömma! Det var en av aktiviteterna som mcs cruises anordnade. Så vi gick ner till receptionen och anmälde oss och så satte vi oss i båten med de andra som också skulle på valskådningen, och vår guide. Medan vi åkte längre ut i viken berättade guiden lite om valarna som fanns där. Det var knölvalar, eller humpback vales som de heter på engelska. Det tog ett tag innan vi såg några valar och jag började bli lite otålig. Men sen plötsligt pekade guiden lite åt höger. Och där var den, en stor knölval! Och bara ett ögonblick senare såg vi också dens unge. Det var fantastiskt att se dem! De hoppade och plaskade, och det var så mäktigt! Jag kommer aldrig att glömma det, det kommer sitta kvar på min näthinna hela mitt liv!

När valskådningen var slut släppte de av oss på ön Cayo Levantado, där vi solade och badade och hade det allmänt mysigt tills det var dags att åka tillbaka till båten. Sen var det en dag kvar ute till havs och kom vi tillbaka till hamnen i Fort Lauderdale. Sen väntade sex timmars enformig och väldigt tråkig väntan innan det var dags att borda flygplanet hem.

Karibien kryssningen var verkligen ett minne för livet men det är samtidigt väldigt jobbigt när det kommer fram små fattiga barn och försöker sälja en frukt till dig för en dollar, när vi kommer från andra sidan jordklotet med våra stora lyxiga fartyg. Men även om det var sorgligt att se de fattiga barnen, så glöms det nästan bort p.g.a. att alla de roliga och bra sakerna överspeglar det sorgliga. Jag är ingen ”resfantast”, jag stannar hellre hemma än åker på semester till t.ex. Italien eller Spanien eller något annat land. Men den här resan, den var helt fantastisk! Om jag fick frågan om jag ville åka igen, så skulle jag utan tvekan svara ”JA!”

This entry was posted in Reseberättelser and tagged . Bookmark the permalink.

1 Response to En underbar resa i Karibiens övärld av Klara

1. Elvira Lundin says:

Wow, du verkar ha haft en oförglömlig resa, jag förstår hur storslaget upplevelsen av att få se valar måste ha varit! 😀