Avatar recension av Ida

Originaltitel: Avatar

Regissör: James Cameron

Längd: 2h 41min

Åldersgräns: från 11 år

Produktionsår: 2009

Skådespelare: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang m.fl.

När Jake Sully, en rullstolsbunden före detta marinkårssoldat får ett erbjudande att ta över sin nyligen bortgångne brors plats i avatar projektet ser han det som en ny chans i livet och är inte sen att tacka ja. Avatar projektet är en expedition till en avlägsen planet kallad Pandora där deras uppgift är att skaffa unobtainium, en metall värd mer än diamant. På Pandora är det ett helvete och Na’vi (urbefolkningen) tvingar människorna att hålla sig borta från skogen och stanna i basen de byggt upp där. När Jake får sin avatar kan han gå igen och han träffar genast en Na’vi kvinna som säger att hon har fått ett tecken och att hon ska lära honom deras seder och sätt att leva. Jakes uppdrag är att samla information om dem som de kan använda emot dem i ett eventuellt anfall. Men efterhand som Jake kommer närmre och närmre dem så börjar han ifrågasätta var hans lojalitet ligger.

Avatar är en fantasy/äventyrs film av James Cameron som bland annat gjort Titanic och Terminator. När jag först hörde namnet Avatar trodde jag inte att det skulle vara något att se på. Men sen kom reklamen på tv och jag började bli lite intresserad, men inte tillräckligt för att jag skulle gå och se den. Sen en dag när jag hade det allmänt tråkigt kom min syster och frågade mig om vi inte kunde gå på bio, jag är en filmfantast så mig var det inte svårt att övertala. Vi bestämde oss för Avatar men jag var fortfarande tveksam. Jag trodde inte att en film där man blandade animerat och ”verklighet” kunde bli en hit.

Men redan 5 minuter in i filmen var alla mina tvivel bortblåsta, jag var helt inne i filmen och animeringen var mycket bättre än jag förväntat mig, visst såg man väldigt tydligt att det inte var på riktigt en det var inget man tänkte på, man var så inne i filmen. Om det var något jag skulle klaga på får det bli slutet, men smaken är som baken, det var säkert andra som gillade det. Avatar är en film som jag rekommenderar starkt till alla, tjejer som killar gamla som unga, alla borde se detta mästerverk!

5/5

This entry was posted in Recensioner och boktips and tagged . Bookmark the permalink.